{jcomments off}مشاوره تحصیلی: تفکر «همه‌یاهیچ » ازجمله خطاهای شناختی است که می‌تواند یک داوطلب کنکور را دچار مشکل کند؛ تفکرات و خطاهایی مانند اینکه:

چون همه درس‌ها را تمام نکرده‌ام موفق نمی‌شوم! شواهد زیادی وجود دارد که این تفکر را نقض می‌کند و نادرستی آن را نشان می‌دهد؛ کافی است به کارنامه‌های داوطلبان سال‌های گذشته مراجعه کنیم.

اگر فلان درصد را در درس زیست یا ریاضی یا علوم و فنون نزنم موفق نمی‌شوم! کارنامه داوطلبان سال 1396 می‌دهد داوطلبانی بوده‌اند که در درس زیست و یا ریاضی (رشته ریاضی) 20% زده‌اند ولی رتبه زیر هزار کشوری کسب

کرده‌اند. (منبع: پیک سنجش، آذر و دی 96)

اگر در جلسه آزمون سراسری برای همه درس‌ها وقت نداشته باشم و وقت کم بیاورم موفق نمی‌شوم! نتایج آزمون سراسری در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اگر به هر دلیل داوطلبی در یک یا حتی برخی اوقات در چند درس وقت کم بیاورد و یا به هر دلیل نتواند درصد مورد انتظارش بزند بازهم می‌تواند «موفق» باشد!

برای اثبات این مدعا کارنامه یک داوطلب زن تجربی از استان فارس (منطقه3) مربوط به چند سال پیش که شخصاً ملاحظه کرده‌ام (اطلاعات منتشرشده مربوط به اداره کل آموزش‌وپرورش فارس) ارائه می‌دهم؛ این داوطلب با درصدهای ادبیات48%، عربی17.4%، معارف62.7% زبان21.4% و درس‌های اختصاصی زمین0، ریاضی13.4، زیست85.4، فیزیک16.7% شیمی80% رتبه 652 منطقه و رتبه 3923 کشوری و نمره کل 9794 کسب کرده و پزشکی جهرم (روزانه) قبول شده است؛ حقیقتاً این داوطلب نمونه‌ای از هوش هیجانی است یعنی توانسته در جلسه امتحان با وجود ضعف در دو درس عمومی و دو درس اختصاصی از توان خود در چهار درس دیگر استفاده کند و موفق شود.

درصد پاسخگویی داوطلبان در آزمون سراسری و کارنامه داوطلبان نشان می‌دهد که می‌شود با وجود ضعف در یک یا چند درس بازهم موفق شد! موفق و پیروز باشید.

رزاق خواجه‌زاده

28خرداد 1398