مشاوره تحصیلی: به نام آرامش‌دهنده قلب‌ها. کمکم به روز برگزاری آزمون سراسری نزدیک می‌شویم و مهم‌ترین چیزی که یک داوطلب به آن نیاز دارد این است: آرامش، آرامش، آرامش. داوطلبی که یک سال تحصیلی تلاش کرده است نه می‌تواند آزمون سراسری را از ذهن خود حذف کند و نه می‌تواند اهمیت آن را نادیده بگیرد، اما می‌تواند نگرش خویش را نسبت به این موضوع واقع‌بینانه کند تا با آرامش بیشتر به کار خود ادامه دهد.

برای کسب آرامش چند موضوع مهم را باید موردتوجه قرار داد:

تقویت تفکرات درست در برابر تفکرات نادرست: ممکن است این روزها تفکرات نادرست به سراغ شما بیاید؛ برای مثال به خاطر اینکه همه‌ی مطالب را به‌طور 100 درصد نخوانده‌اید نگران شوید! درصورتی‌که بهتر است به هراندازه که خوانده‌اید اعتماد کنید و از خود انتظار مثبت و منطقی داشته باشید. از پیش گویی منفی، ذهن خوانی منفی، فاجعه سازی، قضاوت عجولانه و ... بپرهیزید.

صبر: صبر و استقامت در روزهای باقیمانده بسیار مهم است: «صبر و ظفر [پیروزی] هر دو دوستان قدیم‌اند/در اثر صبر نوبت ظفر آید» به همین دلیل خداوند هم صابران را دوست دارد و هم با صابران است. در این روزهای مهم هر موقع نگران شدید به این فکر کنید که: بهترین کار ممکن که می‌توانید انجام دهید چیست؟ همان کار را انجام دهید!

امید: امید یعنی همان صدای سالم درون انسان، همان صدایی که شوق ماندن و انگیزه استقامت در راه رسیدن به هدف را زنده می‌کند و موتور حرکت انسان می‌شود. امید یعنی اینکه حتی اگر در آخرین آزمون قبل از کنکور نتیجه مورد انتظار را کسب نکرده‌اید بازهم امیدوار باشد که: چون ز چاهی می‌کنی هرروز خاک / عاقبت اندر رسی در آب پاک

 توکل به خدا: «انسان در همه حال محتاج به عنایات خداوندی است و در عرصه‌های مهم‌تر این احتیاج بیشتر احساس می‌شود» توکل به خدا و سپردن تدبیر امور به دست توانای او باعث آرامش می‌شود و «آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد» و «هر که اتکایش به خدا باشد، خدا برای‏ او کافی است» . این را با همه‌ی وجودتان باور کنید که «راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش» و بازهم توکل، ذکر خدا و دعا برای آرامش خودتان!

مرور صحیح در فرصت باقیمانده: در فرصت باقیمانده از مرور صحیح مطالب درسی دریغ نکنید؛ آرام و آهسته و پیوسته، فرمول‌ها، تست‌ها، مطالب فرّار، مثال‌ها، الگوی حل مسئله و ... را مرور کنید.

هنر آزمون دادن را یادآوری کنید: یعنی باید بدانید که در جلسه‌ی آزمون به چه ترتیبی و چگونه می‌خواهید به سؤال‌ها پاسخ دهید. (این را در طول سال باید انجام داده باشید و به نتیجه رسیده باشید) اما بازهم به چند نکته هم توجه کنید:

ـ سر جلسه جو گیر نشوید (قبل از آزمون تصویرسازی ذهنی مثبت داشته باشید و مراحل هنر آزمون دادن را مرور کنید)

ـ به سؤال‌های مبهم و پیچیده گیر ندهید (از فن ضربدر و عبور از سؤال استفاده کنید)

ـ بر اساس حدس و گمان و شانس پاسخ ندهید. همان موضوع «غلط زیادی»!

ـ سؤال‌ها را نه ساده بگیرید نه پیچیده! بلکه سؤال را کامل، دقیق و با تأکید بر کلمات کلیدی بخوانید و بدانید چه می‌خواهد!

این جمله‌ی طلایی را قبل از شروع آزمون به خود یادآوری کنید: من می‌خواهم هراندازه که می‌توانم به سؤال‌ها پاسخ دهم نه هراندازه سؤال هست!

با این اوصاف برای کاهش استرس به چند مسئله توجه داشته باشید:

1- استرس کم طبیعی است و این مسئله نه‌تنها نگران‌کننده نیست بلکه شمارا به فعالیت بیشتر تحریک می‌کند.

2- درصورتی‌که نگران استرس خود هستید می‌توانید علاوه بر موارد فوق از فعالیت‌هایی مانند حمام گرفتن، تنفس عمیق، صحبت با اشخاص مورد اعتماد، ورزش، تفریح، رژیم غذایی مناسب، نگرش مثبت و منطقی، خواب مناسب، خندیدن و ... استفاده کنید.

بسیار مهم: در این چند روز خواب به‌اندازه و به‌موقع را فراموش نکنید؛ کمبود خواب، بهداشت مغز و حافظه را دچار مشکل می‌کند. پس در این چند روز فشار بیش‌ازحد به خود وارد نکنید .

3- از تفکر تساوی گونه در رابطه با «آزمون سراسری» و «خوشبختی» پرهیز کنید. آزمون سراسری پایان خط زندگی نیست، بلکه می‌تواند شروعی دوباره باشد؛ هم برای آن‌ها که به خواسته‌ی خود رسیده‌اند و هم برای آن‌ها که به خواسته‌ی خود دست نیافته‌اند.

 

روز قبل از آزمون سراسری به نکات زیر توجه داشته باشید:

ـ محل حوزه امتحانی خود را شخصاً شناسایی کنید.

ـ وسایل لازم مانند: 1- کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار 2- کارت ورود به جلسه 3- ساعت 4- چند عدد مداد سیاه پررنگ 5- یک یا دو عدد خودکار آبی‌رنگ 6- مدادتراش 7- پاک‌کن  8- سوزن ته گرد برای الصاق کارت ورود به جلسه به سینه 9- دستمال‌کاغذی و ... آماده نموده و در جلسه‌ی آزمون به همراه داشته باشید.

ـ شام و صبحانه را فراموش نکنید و وسایل لازم برای جلسه‌ی امتحان مثل بطری آب، شربت، بیسکوئیت خشک، شکلات یا انجیر به همراه داشته باشید و زمان استفاده از آن را به خاطر داشته باشید.

Pحداقل یک ساعت قبل از شروع آزمون در محل برگزاری آزمون حضورداشته باشید. این مسئله را جدی بگیرید.

 

vموفقیت شما آرزوی ماستv

 رزاق خواجه‌زاده - مشاور تحصیلی مدارس نمونه (ناحیه1) و تیزهوشان (ناحیه2) شیراز

نهم تیرماه 1396