مشاوره تحصیلی: برگزاری کنکور ۱۴۰۱ به ویژه در گروه آزمایشی تجربی با برخی حواشی و انتقادها روبرو شده است؛ ادعاهای مختلفی از تقلب و تخلف و افشای سوالات کنکور مطرح شده و می شود که سازمان سنجش باید در این موارد، هم پاسخگو باشد، هم شفاف سازی کند و هم توضیح دهد که با آن بخش از واقعیت که می پذیرد چگونه برخورد خواهد کرد؟ و چگونه از ضایع شدن حق داوطلبانی که زحمات زیادی برای رسیدن به آرزوهایشان کشیده اند جلوگیری می کند؟!

ادعاهای مطرح شده در مورد تقلب، تخلف و افشای سوالات کنکور در چند بخش می توان بررسی کرد:

اول: قطعا بخشی از ادعاهای مطرح شده در مورد افشای سوالات کنکور (که در صبح کنکور تجربی مطرح شد) جعلی و به قصد کلاهبرداری و سوء استفاده از داوطلبان کنکور بوده است که از جمله می توان به نمونه ای از دفترچه عمومی کنکور تجربی  اشاره کرد.

دوم: بخش دیگر مربوط به افرادی است که «ادعا» دارند سوالات کنکور در روز برگزاری افشاء شده و در این مورد به برخی کانال های تلگرامی و صفحات مجازی استناد می کنند.

اقدام سایت سازمان سنجش در انتشار بخشی از دفترچه های کنکور تجربی در حالی که هنوز داوطلبان در جلسه امتحان حضور داشتند این نظر را تقویت کرد که احتمالا سوالات کنکور لو رفته باشد! این در حالی است که سازمان سنجش سوالات کنکور گروهای آزمایشی هنر، انسانی و ریاضی را که روزهای قبل برگزار شده بود حتی تا پایان شب هم منتشر نکرده بود!  

در این مورد به طور ویژه سازمان سنجش باید پاسخگو باشد، چرا در حالی که فرآیند برگزاری کنکور تجربی ادامه داشت سوالات را منتشر کرد؟! دستگاه های متعددی ناظر و مسئولِ مراقبت از امنیت کنکور بوده اند که باید در برابر تک تک ادعاها به طور شفاف و مستند توضیح دهند، چرا که در غیر اینصورت افکار عمومی بخصوص داوطلبان کنکور قانع نخواهند شد.

سوم: بخشی از انتقادها نیز مربوط به تخلفات داوطلبان در جلسه کنکور بوده است که در یک مورد رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که: «بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در این آزمون که ابزار الکترونیک به همراه داشتند شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است.» (منبع سایت سنجش 10 تیر 1400)

سازمان سنجش در این مورد هم باید توضیح دهد که اولا تخلفات به چه شکلی صورت گرفته است؟ آیا با توجه به اینکه متخلفین از ابزارهای الکترونیکی استفاده کرده اند با افرادی در ارتباط بوده اند که سوالات کنکور را در اختیار داشته اند؟ و ثانیا اگر چنین باشد سوالات چگونه و در چه سطحی در اختیار متخلفین بوده و از کجا سوالات به بیرون درز کرده است؟!

سازمان سنجش باید به طور روشن و مستند به سوالات منتقدین پاسخ دهد و توضیح دهد که برای برخورد با متخلفین و جلوگیری از ورود آن ها به دانشگاه چه تدابیری در نظر دارد و همچنین برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی و اینکه سرنوشت داوطلبان در یک جلسه چهار ساعته رقم نخورد چه برنامه ای دارد؟

امید آنکه سازمان سنجش و سایر مراکز بالادستی بتوانند با تدوین دستور العمل های کارشناسی و علمی برای گزینش دانشجو تدابیری بیندیشند که اولا این همه تقاضا برای برخی رشته های خاص نباشد و داوطلبان با سلایق گوناگون بتوانند با امید به آینده شغلی در رشته مورد نظر خود تحصیل کنند و ثانیا روش پذیرش دانشجو به گونه ای باشد که سرنوشت داوطلبان در یک جلسه چهار ساعته رقم نخورد و شاخص های دیگری به میان آید که احتمال تخلف و تقلب هم کمتر باشد. ان شاءالله

رزاق خواجه زاده _ مشاور تحصیلی

11 تیر ماه 1401