{jcomments off}مشاوره تحصیلی: پس از کش و قوس های فراوان سرانجام «شوراي سنجش و پذيرش دانشجو» در جلسه 14 آبان 97 تصمیم گرفت که سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور 1398 «تاثیر مثب» داشته باشد؛ به عبارت ساده تاثیر مثبت یعنی اگر سوابق تحصیلی به کنکور دانش آموز کمک کرد لحاظ شود و اگر کمک نکند بی خیال!

با وجود تاثیر مثبتِ سوابق تحصیلی دلایل زیادی وجود دارد که دانش آموزان باید نسبت به این موضوع حساس باشند:

1- اول اینکه سوابق تحصیلی (با تاثیر مثبت) حتی در رتبه های نسبتا خوب می تواند به دانش آموز کمک کند؛ برای مثال در کنکور 96 در رشته تجربی، داوطلبی (زن) با رتبه 2898 در منطقه یک به خاطر اینکه معدل 19.91 داشته است سوابق تحصیلی اش به کسب این رتبه کمک کرده است! و تاثیر مثبت اعمال شده است.

 

2- بر اساس همین تصمیم اخیر« حداقل 85 درصد ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراكز و موسسات آموزش عالي كشور از سال 1398 به بعد صرفاً باسوابق تحصيلي و خارج از فرايند آزمون سراسري انجام مي‌شود» و این تصمیم برای جمع زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاهها بسیار مهم است!

 

3- ممکن است در کنکور سال های آینده مجدد اعلام شود که سوابق تحصیلی به فلان میزان تاثیر قطعی دارد و در صورت بی توجهی به این موضوع آن وقت باید دنبال ترمیم معدل و ... رفت؛

چنانکه قرار است میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور 1399 تا چند ماه آینده مشخص شود؛ پس اگر کسی در کنکور امسال موفق نشود ممکن است سوابق تحصیلی اش در سال های بعد به دردش بخورد.

 

4- بر اساس مطالب دفترچه انتخاب رشته کنکور 1397 معدل (سوابق تحصیلی) در جاهای مختلف ملاک پذیرش دانشجو بوده است حتی برای کد رشته های با آزمون شرط بوده! برای مثال شرط ورود به دانشگاه فرهنگیان معدل 15 بوده است یا داشتن معدل 17 برای کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی ضروری است یا «معدل کل» 16 دیپلم برای داوطلبان رشته های پزشکی در دانشگاه علوم پزشكي ارتش جمهوري اسلامي ايران و دانشگاه بقیه الله الزامی است و ...

 

5- تجربه نشان داده است که بین سوابق تحصیلی دانش آموزان و رتبه های آن ها در کنکور همبستگی و ارتباط زیادی وجود دارد یعنی اغلب آن ها که رتبه های خوبی در کنکور کسب کرده اند سوابق تحصیلی خوبی هم داشته اند؛ هر چند که به دلایل مختلف موارد استثناء هم وجود دارد! و هیچ کس نباید نا امید باشد.

 

با این اوصاف مدیران، معلمان، مشاوران و خانواده ها باید در آگاهی بخشی به دانش آموزان همه جوانب موضوع را در نظر بگیرند و به صرف اینکه برای فلان رتبه سوابق تحصیلی مثبت تاثیر ندارد دانش اموزان را گمراه نکنند!

 

رزاق خواجه زاده – مشاور تحصیلی

16 آبان 1398